Esseetä ja valokuvaa yhdistävä teos suomalaisen politiikan kulisseista.
Sakari Piippo työskenteli valtioneuvoston kanslian valokuvaajana, kun hän alkoi kuvata huvikseen myös poliitikkojen vähemmän mairittelevia yksityiskohtia: vinoja solmioita, avoimia kengännauhoja. Kuvasarja aiheutti kohun, koska ministeriö yritti jälkikäteen kieltää niiden julkaisemisen. Piippo oli osunut johonkin olennaiseen.
Teos on johdonmukainen, laadukkaasti tuotettu ja kustannustoimitettu. Alun ironisesta mustavalkosarjasta hallituksen pääkallopaikalla kuvakerronta lavenee maakuntien myötä karnevalistiseen. Kuvia yhdistää niissä vallitseva hieman typerä tunnelma.
Teoksen teesinä on tarkastella, miltä poliittinen valta Suomessa näyttää. Ja lunastuuhan se.
– Hämeen Sanomat
Piippo kunnioittaa kohdettaan ja tiedostaa välineensä kaksiteräisyyden. Kamera on yhtä aikaa vallankäyttöä ja valokuvan valtakaudella myös helposti banaali ilmaisuväline. Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä ei ole kumpaakaan.
Nykymaailmassa, jossa jatkuva valokuvaus on valtavirtaa, kuvat erottuvat punnittuina ja kohteelleen herkistyneinä.
– Helsingin Sanomat