Sakari Piippo

Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä


Esseetä ja valokuvaa yhdistävä teos suomalaisen politiikan kulisseista.

Sakari Piippo työskenteli valtioneuvoston kanslian valokuvaajana, kun hän alkoi kuvata huvikseen myös poliitikkojen vähemmän mairittelevia yksityiskohtia: vinoja solmioita, avoimia kengännauhoja. Kuvasarja aiheutti kohun, koska ministeriö yritti jälkikäteen kieltää niiden julkaisemisen. Piippo oli osunut johonkin olennaiseen.


  • 304 pages
  • 2019
  • 7,00 €
Esseetä ja valokuvaa yhdistävä teos suomalaisen politiikan kulisseista.

Sakari Piippo työskenteli valtioneuvoston kanslian valokuvaajana, kun hän alkoi kuvata huvikseen myös poliitikkojen vähemmän mairittelevia yksityiskohtia: vinoja solmioita, avoimia kengännauhoja. Kuvasarja aiheutti kohun, koska ministeriö yritti jälkikäteen kieltää niiden julkaisemisen. Piippo oli osunut johonkin olennaiseen.

Hän jatkoi kuvaamalla kunnanvaltuustoja sekä vaaleja. Kuvaessee paljastaa karulla ja liikuttavallakin tavalla, miten hauras on järjestelmä, jolle yhteiskuntamme perustuu. Kuhunkin sarjaan liittyy myös oma esseensä joiden kirjoittajat ovat Ville Blåfield, Vappu Kaarenoja ja Silvia Hosseini. Teoksen kuvista on tulossa näyttely Suomen valokuvataiteen museoon syyskuussa.


Sakari Piippo

Sakari Piippo on helsinkiläinen valokuvaaja, joka on opiskellut visuaalista journalismia Tampereen yliopistossa ja visuaalista tarinankerrontaa Danish School of Media and Journalismissa. Hän on osa valokuvaajien 11-kollektiivia.

isbn 9789523520189
Julkaisupäivä 10.09.2019
Sivumäärä 304
Kirjastoluokka 32.182

Teos on johdonmukainen, laadukkaasti tuotettu ja kustannustoimitettu. Alun ironisesta mustavalkosarjasta hallituksen pääkallopaikalla kuvakerronta lavenee maakuntien myötä karnevalistiseen. Kuvia yhdistää niissä vallitseva hieman typerä tunnelma.

Teoksen teesinä on tarkastella, miltä poliittinen valta Suomessa näyttää. Ja lunastuuhan se.

– Hämeen Sanomat

Piippo kunnioittaa kohdettaan ja tiedostaa välineensä kaksi­teräisyyden. Kamera on yhtä ­aikaa vallankäyttöä ja valokuvan valtakaudella myös helposti banaali ilmaisuväline. Eräitä huomioita Suomen poliittisesta järjestelmästä ei ole kumpaakaan.

Nykymaailmassa, jossa jatkuva valokuvaus on valtavirtaa, kuvat erottuvat punnittuina ja kohteelleen herkistyneinä.

– Helsingin Sanomat