Autofiktiivinen esikoisromaani naiseudesta, joogasta ja setien ehdoilla rakennetusta maailmasta

 
Onnenkissa_kansi.jpg

Aino Vähäpesola: Onnenkissa


Onnenkissan piti olla kirja Edith Södergranista tai oikeastaan siitä, miksi Södergranin runot ovat ajankohtaisia juuri nyt. Mutta samalla siitä tuli autofiktiivinen romaani naiseudesta, joogasta, seksistä, kuolleen miehen asennosta, raitapaidoista ja elämästä setien ehdoilla rakennetussa maailmassa.

“Merkittävistä taiteilijoista halutaan usein kaivaa esiin salaisuuksia, heidän elämistään jalostetaan inspiroivia tarinoita ja teokset puretaan rakennuspalasiksi. Halusin kohdella Edith Södergranin muistoa ja runoja pehmeämmin, hiillostaa vaihteeksi lukijaa. Runous on irrallisia, mahdollisia puheenvuoroja, jotka saavat uuden kodin jokaisesta lukijasta, jonka mielessä ne resonoivat. Onnenkissa kertoo jotain Södergranista muiden aiheiden joukossa, mutta ennen kaikkea yhden lukijan ajatukset ja muistot, joita Södergranin runot nostavat esiin.”, Vähäpesola kertoo.

Vähäpesolan esikoiromaanissa Södergranin runot johdattelevat minäkertojan intiimien tilojen ja tilanteiden ääreen: oman kodin rauhaan, jossa voi meditoida mieltään ja kehoaan irti patriarkaatista, rentouttaa kestohymyn jumittamia suupieliä, muistella ihmissuhteita sekä tarkastella vaatekaapin sisältöä. Feministinen herääminen on kriisiyttänyt kertojan koko elämän. Turhautumisen rinnalle nousee kuitenkin myös mukavuuden, lohdun ja kiihotuksen hetkiä.

Onnenkissa liikkuu esseen, autofiktion ja romaanin välimaastossa ja pakenee määrittelyjä. Se on nerokkaan kaunis ja ikiaikaisen viisas kirja, jonka proosa on valaisevaa ja lohdullista.

Aino Vähäpesola (s. 1994) on helsinkiläinen kustannustoimittaja, joka valmistelee gradua Edith Södergranin runojen feministisestä luennasta.

Kirja julkaistaan 25.4.


Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet:

Heini Salminen
heini.salminen@kosmoskirjat.fi


Pressikuvat 
Kansi I Kuva 1 I Kuva 2 

Kansi: Anna Salmi
Kuvat: Meri Björn