Helmi Kajaste

Rakenna, kärsi ja unhoita


Vangitseva esseeteos arkkitehtuurista ja elokuvista.

Rakenna, kärsi ja unhoita on minimalisista proosaa rakennuksista, elokuvista, ajan pysäyttämisestä, raunioista ja jälleenrakentamisesta sekä särkyneen sydämen arkkitehtuurista.


  • 112 pages
  • 2020
  • 35,00 €

Vangitseva esseeteos arkkitehtuurista ja elokuvista.

Rakenna, kärsi ja unhoita on minimalisista proosaa rakennuksista, elokuvista, ajan pysäyttämisestä, raunioista ja jälleenrakentamisesta sekä särkyneen sydämen arkkitehtuurista.

Elokuva koostuu pysähtyneistä stillkuvista, mutta kun ne esitetään peräkkäin, syntyy illuusio elävästä kuvasta. Rakennus rakennetaan pysyväksi, mutta tosiasiassa sitä on jatkuvasti korjattava, ja lopulta se puretaan tai se raunioituu. Rakennus uskottelee olevansa pysyvä, elokuva uskottelee olevansa elävä. Helmi Kajasteen vaikuttavan proosateoksen aiheina ovat elokuvat ja arkkitehtuuri, mutta kirjaa lukiessa huomaa, että elokuvien kohtaukset ovat elämää ja rakennusten tilat mielentiloja.


Helmi Kajaste

Helmi Kajaste on helsinkiläinen arkkitehti ja cinefiili, joka on luennoinut ja kirjoittanut niin arkkitehtuurista kuin elokuvistakin. Hän tekee myös rap-musiikkia nimellä Draama-Helmi. Rakenna, kärsi ja unhoita on hänen ensimmäinen kirjansa.

isbn 9789523520271
Julkaisupäivä 16.01.2020
Sivumäärä 112
Kirjastoluokka 84.2
Kansi Camilla Pentti
Kuvitus Helmi Kajaste

Kajasteen esseistiikka ei ota paljon kantaa, hän kirjoittaa pikemminkin analyyttisesti ja pohdiskelevasti. Arkkitehdin asiantuntemus ja cinefiilin innostus käyvät keskustelua, joka on kuin köydenvetoa. Cinefiili glorifioi rakennuksia, ja arkkitehdin suhtautuminen rakennusympäristöön on lopulta hyvin pragmaattinen sekä kauniilla tavalla luopuva.

Myös kieli on kaunista ja paikoin yhtä haavoittuvaa kuin luonnonvoimien alle luhistuva rakennus.

Helsingin Sanomat

Kajasteen tapa käsitellä toivoa, kärsimystä ja uudelleen yrittämisestä on uudenlaista, tuttavallista ja lohdullista. Elokuvien ja arkkitehtuurin vuoropuhelu luonnistuu Kajasteelta varsin orgaanisesti. Fragmentaarisen tyylin takia tekstissä voidaan hyppiä aiheesta toiseen suurten linjojen katkeamatta.

Paatos